Fritisledarutbildning

Fick en fråga om min utbildning, så detta inlägg ska jag ge en kort information om den jag studerar, på Karlskoga Folkhögskola. Mitt första år har vi nu läst i skolan, så som man gjorde i gymnasiet. Alltså en lektion i gruppsykologi för att sen ha rast & sen kanske läsa tro & kultur. Skoldagarna är måndag - torsdag 9 - 16 & fredagar 9 - 12. Nästa år görs detta om och vi ska läsa projektvis. Det ska bakas samman så man läser mer flera kurser i ett svep, under ett tema. Exempel, varje höst håller vi i en friluftsdag för Mullhyttans skola. Inför denna så läser vi på, diverse relevanta kurser & avslutningsvis håller i denna friluftsdag. Då man studerar på folkhögskola finns inga prov eller liknande. Man ska ha minst 80 % närvaro & deltaga i diskussioner, seminarium, hålla föredrag & andra aktiviteter. Vi läser ofta många sidor i en bok, som vi sedan diskuterar & jobbar med i skolan i grupp. Mycket av studiesättet handlar om gruppaktivitet då man som fritidsledare bör fungera & trivas i grupp.

Skolan är 2 årig utbildning & mycket handlar om att växa som en person & hitta sina sidor som man är bra på respektive lära sig hantera andra sämre sidor. Därav så fjällvandrar man bland annat, vilket är en fantastisk upplevelse! Du lever i grupp, lagar mat tillsammans & lär dig hantera dig själv i "svårare förhållande". Detta leder ju till att du kan ta ansvar för dig själv, när du i nästa skede kanske har en hel grupp tonåringar omkring dig, som du är ledare till.

Att studera på denna utbildning är på heltid. Periodvis så är det lugnare men man bör vara klar med att kunna prioritera skolan då ibland sker kvällsresor som studiebesök & annat. Jag kan också informera att denna utbildning är galet rolig, vi skrattar oftast hela dagarna & vi lär oss massa roliga saker. Ibland kan det va tufft då man pratar om personutveckling, man börjar ifrågasätta saker omkring sig typ "hur tänkte han när han gjorde det valet? Varför säger hon så?" Osv.

Våra lärare är otroligt kompetenta & jag har inget att klaga på. Vi måste ha de bästa i Sverige! Vår kursansvarige jobbar mycket för fritidsledarutbildningen & är aktiv med jobbet mot politiker osv på sin fritid. Det gör att hon alltid är uppdaterad vad som sker i samhället & brinner för vårt yrke. Dem alla är makalöst duktiga på sina ämnen!

I veckan var det Vårruset i Örebro & vi tjejer + lärare hade tryckt upp snygga linnen (skolan stod för tryckkostanden). Tyvärr var jag tvungen att jabba pga händelsen jag nämnt om & kunde inte deltaga. Snodde denna av http://idainlife.blogg.se/ 



På ryggen lyder texten
"Fritidsledartjejerna
Karlskoga Folkhögskola"

Nu ska jag bjuda på några fler bilder från vår kanotfärd till mina läsare som inte finns på min fejja.





Mellanmål med bananer behövdes under paddelturen!



Det gäller att va klädd rätt & ha telefonen (som jag har i en plastfick på bröstet) på ett säkert ställe.



Många hinder stötte vi på då vi paddlade i Igelälven. Våra lärare Ewa & Bengt hjälper till på sidorna=)



Kanotbivack/ vindskydd/ sovplatsen byggs.



Tacosmiddag ute i naturen. Skeeetagött!



Vacker natur!



Efter en hård & iskall natt vaknade vi till sol & värme. Här rivs kanotbivacken & Ida packar sina grejer.



Gänghäng & paus i paddlandet



Här bakas det muffins i vanliga formar & även i apelsinskal:)



Jag & Lejla delar på en apelsinmuffins. Blivit lite solbränd oxå=)



Pure beauty!



Vår andra natts hem.



Solnedgång



Mjukt solljus på mig



Ida diskar sin kåsa



Ibland hoppar man av glädje & känslan av samanhang (KASAM)



Min lärare & akterpaddlare Bengt!



Sista morgonen bestämde vi gemensamt att kliva upp kl 5 på morgonen & ge oss av. Solen strålade för full gas men man kan ändå se röken av vår andedräkt ryka. Det var rejält kyligt men varm blir man då man packar på sig kläder & sätter fart & paddlar.



Elin & Erica kör hårt =)





När man kliver upp så tidigt, så behöver man en brunch. Här har vi stannat för en rejäl brunch, det steks pankakor över denna eld som sen serverades med vispad grädde & sylt.



Här steks det bacon! Det vart även äggröra, kaffe, varm choklad & macka för de som ville. Snacka om hotellfrulle i skogen=)





That's all for now folks! Nu ska jag städa, leka med kissen, tanka bilen, hämta tvätten & sen dra med polon till min darling i södern.

Ta hand om er & var rädda om er!
XOXO

Kommentarer
Postat av: Karro

hahaha, ja, det kanske är lika bra, en bil mindre att hålla koll på! =D

2010-05-22 @ 15:38:16
URL: http://kurkko.blogg.se/
Postat av: Anonym

det var jätte kul att läsa! ni verkar verkligen ha en toppen utbildning! men är det inte så att man måste ha jobbat som fritidslärare för att söka utbildningen?



tack för jätte bra info :)

2010-05-23 @ 09:16:18
Postat av: Annso

Jag har som sagt inget att klaga på när det gäller min utbildning! Jag själv ser det som en ledarskapsutbildning, som jag kommer ha nytta av framöver, oavsett yrkesval:) Du ska ha vissa meriter från att ha jobbat med barn/ungdomar men det kan komma från föreningsliv, lägerjobb osv. Läs mer på http://www.karlskogafolkhogskola.se/folkhogskola/fritidsledarutbildning/ där kan du ta ned ansökningsblanketten & se mer.

2010-05-24 @ 00:49:01
URL: http://anziii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0