Älskade & Saknade Turban de Firfol. RIP.

Tänkte försöka skriva av mig nu, ligger hemma med feber & känner att jag har tiden. Det är väl en del i läkningsprocessen att skriva av sig. För mig funkar det iaf.

Som många vet, så fick min vän Tubbe somna in hastigt i fredags. Det har berört mig otroligt mycket, att få alla hälsningar, sms, telefonsamtal, blomma osv från vänner, bekanta o familj. Det visar väl, att det finns en massa kärlek här i världen? Att så många förstod hur mycket Tubbe betydde för mig, att så många kan förstå att ett djurs kärlek kan vara så stort. Jag ser det också som att ni hedrar hans minne genom all omtanke. Jag blir berörd! Jag vet inte om jag helt förstår det ibland. När jag väl gör det, så blir det otroligt sorgligt.

Ska försöka återberätta, min värsta dag i mitt liv.

Fredag omkring 17, när jag är mitt i städningen & musiken spelas på högsta volym, så ringer Anki. Jag missar först samtalet & ser att hon ringt från hennes fars hus. Ringer tillbaka & funderar på vad min morbror kan tänkas vilja mig. Anki svarar & säger nåt i stil med "Du bör nog komma hit till stallet genast. Tubbe står kvar i hagen & kan inte komma in. Han kan inte gå. Jag vet inte om det är brutet." Jag frågar henne flera gånger om detta är nåt skämt, förstår inte riktigt vad hon säger. Kastar på mig stalljackan & springer ut till bilen. Startar bilen & vrider om ratten för hel-ljuset & börjar rulla. Färden till stallet är hemsk, jag skakar, tappar minnet till vilket av spakarna jag ska tryka på, för att få på hel-ljuset. Allt är kaos.

Parkerar bilen vid stallet & ser att Anki kommer gåendes med ficklampa i handen från hagen. Hon säger att hennes mobil är död & vi måste få ut en veterinär. Vi har såklart inga nummer till veterinärerna (en lapp har funnits men försvunnit) & Karlskoga kliniks telesvar hänvisning funkar inte, bara faxen som går igång. Samtidigt tar vi med bomull & lite annat, för att gå ut i hagen o försöka stoppa blödningen. Med bara en mobil och stå i en lerig hage o försöka ringa efter hjälp visade sig svårare än vad man kan tro. Vi ringer nummerupplysningen flera gånger men veterinärerna finns ju knappt med där. Vi ser att det inte blöder så farligt från det sår han har & vi går tillbaka in i stallet för att att kunna skriva upp nummer osv. När vi lämnar Tubbe i hagen, som inte kan gå, så gnäggar han efter oss. Det är hemskt att behöva lämna honom själv i mörkret men vi måste ju. Vi försökte ju ha ut en veterinär som kunde ge smärtstillande, så han kunde komma in i stallet i alla fall...

Vi får tag på distriktsveterinären som har en timmas restid från Karlstad. Jag försöker ringa runt efter fler kontakter om nån kan tänkas kunna komma ut snabbare. Vi vet att den första timman är den mest kritiska & ska vi kunna rädda Tubbe, är det bråttom. Vi känner oss totalt hjälplösa & försöker till & med ringa 112. Pratar med en veterinär som förklarar bra för mig, hur det är med eventuella benbrott osv. Jag hör tyvärr bara hälften, då jag är i smått chock. Hon förklarar att, är det av, så måste han få somna in. Annars är det att försöka åka till Strömsholm eller Skara. Jag berättar detta för Anki men vi både inser nog att det inte kommer att ske.

Vi står nu långt ner i hagen, i leran. Tubbe äter hö ganska lugnt & ser pigg ut på ögat. Det är väl adrenalinet som gör att han inte lider. Ankis pappa har startat en traktor för att lysa upp åt oss nere i hagen. Jag har pratat med min mor som kommit upp i finskorna från jobbet. Ewa Krey är också där, en vis hästmänniska som hon är. Vi alla enas att inte försöka få in honom från hagen. Han står & lyfter sitt högra framknä och kan inte ställa ned benet. Jag går fram och tar tag övanför knät & skakar försiktigt i sidleds och känner att nederdelen skakar med, alltså är benet av. Tubbe reagerar inte heller när jag gör så väldigt försökigt, alltså känner han inte smärtan. Han äter nöjt & lugnt på sitt hö. Kanske lite mer lugn och inte lika busig som han brukar vara. Mina tårar börja rinna, snart har en timma gått och jag anar att Tubbe inte har många minuter kvar att leva. Denna fantastiska häst.

Jag går ut ur hagen, som Anki klippt hål i, för att möta upp veterinären. Han frågar hur allvarligt det är och jag säger att det ju inte ser så bra ut. Han packar på sig grejer och jag går till Tubbe för att få vara med honom de sista minuterna. När veterinären undersökt hans ben, konstaterar han på 1 min att hela leden är av. Anki & jag undrar om det är ben i leden och han svarar "det är massa ben i en led". Alltså ska han få somna in direkt.

Mina tårar börjar rinna & mamma kollar om Anki orkar vara med Tubbe. Anki nickar, ingen orkar prata. Allas kinder är blöta av tårar. Mamma tar ett grepp om min rygg och leder bort mig, jag inser efter 3 steg att jag vill säga hej då. Går tillbaka och kramar om hans huvud som han sänker försiktigt i min famn. Det känns som han säger "mamma, det är lugnt. Ta hand om dig, jag är färdig med detta liv nu. Jag är redo". Tubbe brukar inte sänka sitt huvud i ned i min famn men nu gör han det på ett sätt, som får mig att bli lugn.

Det finns inga ord som kan beskriva denna hemskhet. Jag är glad att det gick så fort, jag såg aldrig Tubbe lida. Vi frågar veterinären om, hur han tror att det kunnat skett. Ihop med våra egna aningar, så tror vi att det skett vid insläppet. Eftersom blödningen gav sig, så måste han halkat illa när Anki kallade in hästarna för kvällen. Tubbe var ju den äldsta men trots det, den busigaste. Han drog säkert några glädjesprutt & vips, så skedde nåt i leran. Därför är jag säker på att han aldrig hann lida. Allt gick så fort. På 1-1,5 timma så fanns han inte längre kvar. En häst som sprang rakt in i mitt hjärta. En plats han alltid kommer att ha.

Hans sista tävling, vann han båda sina klasser. Synd att han inte hann få stanna kvar & visa mer av sina otroliga kvaliteér. Han hade i alla fall ett otroligt liv fyllt med kärlek och bus. Det var en otroligt speciell och personlig häst som ofta chockade mig med sina egenheter. Jag känner mig otroligt ärad och glad, att jag fick möjligheten att lära känna honom och vara den stolta ägaren, till hans sista år. Hade ju självklart velat haft fler år med Tubbe men är glad för den tid jag fick. 



Jag & Tubbe busar på hans sista tävling i Lillerud. Vi hade fått span på grisarna som var jätteintresanta men ack så läskiga. Tur man kan smyga bakom sin stora & starka mamma.



Dubbelvinst med en nöjd Tubbe i bussen. Åh, vad han älskade att visa upp sig ute på tävlingar! Aldrig att han vart rädd eller var dum där, nehe då. Bara intressant att gå runt o titta o spana. 



Snygga bushästen.

Nu springer han nog på de oändligt gröna ängarna & leker med mina andra två busar Lique & Senator. Sara är där då och då och ger dem godis & annat smaskigt, kanske nån apelsin. Kanske även de andra hästarna man haft äran o känt så som Zobeyni, Frida, Linus osv också springer i den stora fina flocken på andra sidan.

Rest in peace my love!

Kommentarer
Postat av: Therre

Gud vad hemskt! Tårarna rinner nerför mina kinder av att bara läsa det här, vet hur det är att mista sin vän. R.I.P Tubbe!

Kram på dig

2009-12-16 @ 15:21:30
URL: http://therre.bloggagratis.se
Postat av: Kina

Gumman! Lider verkligen med dig, kan känna smärtan genom dina ord...

I en fruktansvärd situation har ni ändå gjort bästa möjliga, och jag är övertygad om att Tubbe kände sig älskad in i det sista.

Stora, varma kramar till dig, från mig och min Tubbe-brorsa

2009-12-16 @ 15:48:50
URL: http://kina-valasen.blogspot.com
Postat av: Linda

Får rysningar när jag läser det du skrivit!

R.I.P fina & duktiga Tubbe.

2009-12-16 @ 15:54:37
Postat av: Matilda

Tårarna slutar inte rinna! Kan verkligen förstå hur hemskt den fredagen var...Tubbe känner ingen smärta mer och ni tog det bästa beslutet i den svåra situationen. Det är alltid svårt att mista en vän och jag hoppas att du i framtiden hittar en lika fin och duktig en!

Kram på dig

2009-12-16 @ 16:12:00
URL: http://mawilda.bloggplatsen.se
Postat av: Erica

Usch, blev nästan tårig när jag läste detta=( Han har det säkert jättebra nu. Kram på dej tjejen och krya på dej

2009-12-16 @ 16:15:25
URL: http://ickacka.blogg.se/
Postat av: Matilda tiainen

gud va hemskt, även om jag inte känner dej eller tubbe så rinner tårarna när jag läser detta. usch va hemskt! jag tänker på dej :(.

2009-12-16 @ 18:46:56
Postat av: Maria Nyberg

Så fin kärleksförklaring till

älskad och saknad vän!

2009-12-16 @ 19:47:33
Postat av: Sofia Bäckström

Usch Annso tycker så synd om er :(

Sitter här och gråter :(

Fy fan vilken hemsk dag!



Jag vet inte vilka ord man ska kunna säga för att man ska kunna trösta för sorgen försvinner aldrig. Men man får vara glad för den tiden man fick dela med våra älskade nära och kära. Man får vara glad för deras skull att de inte lider och att de nu är fria och har gått vidare till en värld.

Det sägs att den värld de lever i att de är ingen tid. Vi lever flera år och bara väntar på att få träffa dom igen och de "lever livet" i en andra värld där tiden går hur sakta som helst, dagar finns inte där. Jag vet inte hur det är men man får hoppas att de inte behöver vänta på vår stund att de "lever livet" i deras värld och är lyckliga för det förtjänar de!



Tubbe och du kommer föralltid vara gjorda för varandra.

Jag vet precis hur det känns i hjärtat när någon man älskar försvinner ur sitt liv, hjärtat brister.

Men man får tänka att de alltid finns i en anna "värld", att det lever någon annan stanns, de finns någon stanns men vi kan bara inte se dom och höra de. Deras kroppar försvinner men själen lever vidare, någon stanns är dom och en vacker dag får vi reda på det då man får träffa sina änglar igen.



Man får vara glad för du fick lära känna Tubbe, att du fick hans kärlek och att han fick en enorm plats i ditt hjärta.



Tubbe kommer föralltid att finnas vid din sidan som min syster finns vid vår.

Han springer säkert och gnäggar efter dig och bara vill berätta att han "lever i en annan värld". Att han alltid finns med dig och att han kommer alltid vara din vän!

Ni var så fina tillsammans Annso!



Ni är ett par fortfarnade bara för han finns någon annan stanns glöm aldrig det Annso!



Inga tröstande ord men hoppas du förstår vad ja menar.



Finns för dig jämt Annso som du finns för mig.



Kram



2009-12-16 @ 20:26:42
URL: http://sofiiiabackstrom.blogg.se/
Postat av: Anonym

Beklagar sorgen!! Vet hur glad du var när du skulle skaffa Tubbe, kommer ihåg hur du ringde och berättade att Tubbe var hästen du hade valt ut..

//S.G

2009-12-16 @ 23:10:37
Postat av: Andreas på msn

Beklagar verkligen sorgen, det verkar ha varit en väldigt speciell häst...

2009-12-17 @ 01:01:25
Postat av: Malin

Det är så skönt att veta att du förstod hur speciell Tubbe var. Jag har aldrig mött en häst med en sådan personlighet. Han förstod allt man sa till honom och följde alltid intresserat vad som hände- både hästar och människor.



För ca 7 år sedan hade jag Tubbe i ett stall där även min kompis Ulle hade sin häst Westi.

Tubbe och Westi var bästa kompisar och gick i samma hage. Tubbe plockade alltid av Westi grimman och sprang runt och busade.



Westi var tyvärr tvungen att avlivas på grund av förslitningsskada och han hade rejält ont.



Glömmer aldrig den dagen då vi ledde iväg Westi till ett fält ca 500m från stallet. Avlivningen gick bra och vi gick väldigt ledsna tillbaka till stallet. Tubbe stod inne, och det var precis som att han fattade vad som hade hänt. Han tittade ut genom fönstret långt bort i horisonten och gnäggade lågt. Tubbe var nog den klokaste häst häst som har funnits.

Han har alltid haft glimten i ögat. Som 6-åring tävlades han en hel del i hoppning. Han reds då av en 18-årig tjej som heter Lisa. De var med på en höjdhoppstävling en gång. Tubbe hoppade 150cm och precis efter hindret brallade han till precis som han sa: " Lätt som en plätt ju!! " Det var Tubbe i ett nötskal.



Tubbe finns alltid inom mig och fotot hänger på hedersplats inne i sadelkammaren hemma.

Jag är så glad Annsi att du och Tubbe fann varandra. Han var så otroligt fin när jag var och hälsade på. Han fick göra det han tyckte var roligast in i det sista- tävla och komma ut och träffa nya hästar och människor.



Man träffar bara en häst som Tubbe en gång i livet.



Kram

2009-12-17 @ 10:24:19
Postat av: Annso

Åh herre jisses för alla fina kommentarer! Åter igen berör ni mig! All denna värme ni visar. Svar till er som inte har nån bloggadress:



Matilda: Tack va sött! Jag vet, även om jag inte heller känner dig, så har du haft det tufft & vet hur det är att förlora än närstående. Du har ju till & med förlorat nån ännu närmare.



Maria, tack vad fint att du tycker:-) Du var en stark & hjälpsam person just denna kväll. Tack för hjälpen!!!



Sofia: Jag grinade fan när jag läste din fina kommentar! Svarar dig mer på din blogg...



S.G: Tack va snällt. Jo han gav mig massa lycka & kärlek. Ta hand om dina godingar, saknar dem!



Andreas: tack va gulligt av dig.



Malin: Visst var han en sån klok häst, som både du & jag fick äran att få ha i våra liv:) Det värmer så otroligt, att veta att du tyckte han hade det bra hos mig! Han va ju så otrolig & du hade en sån fin kontakt med honom. Du var ju delaktig i vem han blev som vuxen:-) Jättefint skrivet av dig här, Malin!



Massa kramar till er alla!

2009-12-17 @ 15:48:42
Postat av: Anna

Tänker på dej Annso.... Kram kram

2009-12-18 @ 09:24:58
URL: http://[email protected]
Postat av: Kamilla

Gud så sorligt! Och huvudet i famnen... Förstår att det är en underbar känsla att ha kvar med ack så sorglig.

Jag tänker på dig daglien Anzoo, hoppas du får en fin jul trots detta.

Kraaaaaaaaaaaaaaam!

2009-12-19 @ 14:40:33
Postat av: Amanda Lodesjö-BAILEYZ RNF 187

Beklagar sorgen!

För himmla hemskt när sånna saker händer så fort.Rip!



Min ponny drog av sig istorsett alla ytliga senor i benen när hon fasnade i tråden i hagen och det fanns ingenting att göra hemskt!

2010-12-21 @ 23:57:50
URL: http://amandalodesjo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0