Blåslagen...

Jo precis så känner jag mig nu när man är hemkommen från Markebäck & tyvärr blivit sjuk. Inte alls kul att vara sjuk då man inte orkar ett skit & speciellt inte när mitt hem är så skitigt att jag mår dåligt av att vara hemma... Kan även varna för ett långt inlägg!

Helgen har vart superbra & började med att vi redan i fredags blev kvar i stallet till ca 22.30. Jag, Julia & Anki en liten stund, satt & fnittrade & smörjde all utrustning. På lördag morgon var jag uppe med tuppen (jag älskar annars att sova länge) men lika bra att vara i tid tänkte jag. Var i stallet ca 8 & började mocka & packa mamsens bil, som skulle dra släpet med Tubbe i. Hann även ge Tubbe en ordentlig ryktning & trimma man & panlugg lite, me hjälp av Anki:) Man ska ju vara tjusig när man ska åka bort! Åkte sen & fick lite frulle av mamma & hämtade min "körskole-lärare". Mamma skulle passa på att lära mig köra häst, är ju ändå på tiden för mig. Lastning & packning gick bra & iväg åkte vi ca 10.15. Jag & Anki hade bestämt att vara där i tid så vi hann spana in anläggningen & vara till hjälp att välkomna resten av gänget när de kom. Kl 15 var det dax för hoppningen som jag hade anmält mig till. Det var lagomt nervöst då men mer på ett roligt sätt. Tyvärr var det värmebölja i ridhuset så det blev ett tufft pass pga det! Redan då kände jag av febern men kände att det bara att köra på så länge det känns bra. Vi värmde hästarna själva i trav & sen gick på små sockerbit-hinder vid kortsidorna att rulla på i galopp, på volt. Sedan fick vi komma på en liten oxer med vattenmatta i mitten, med en travbom framför som låg i slutet av långsidan. När vi landat skulle vi bryta av till trav & göra en volt vid A/C (kan inte bokstäverna juh). Oxern höjdes upp lite & allt flöt kanon här! Behövdes dock en massa vätska för att orka rida i värmen & alla dröp av svett, haha. Vi lade till ett till hinder med travbom & kryss, efter volten som man red på snett igenom. Korta anridningar passar mig då jag annars börjar tänka för mkt så här pumpade adrenalinet & leendet var på topp. Efter snett igenom-krysset red vi på svag båge mot fyra studs & även det flöt:) Tyvärr är min balans kass & likaså min styrka så jag ramlar lätt fram med överkroppen & då blir det svårt att fånga upp honom efter hindret & rida an mot nya hindret. Vi hade ändå så låga hinder att detta inte gjorde så mkt men innan jag kan gå vidare måste mer styrka o balans hittas här! Sen kom vi iaf till sista delen av övningen & då var det två hinder längs långsidan men 4-5 galoppsprång vi skulle komma på. Första gången vi kom på detta, så var jag så rädd att jag bara lät honom bestämma & hängde på. Detta blev ju då 4 språng i en väldig fart & ganska flackt! Nästa gång vi skulle komma på tänkte jag att nu ska jag allt ta & börja rida. Så efter första hindret satte jag mig tillbaka & red honom, tyvärr ledde det till att vi inte riktigt kom rätt. Vad gör Annso då? Jo hon typ lägger sig framåt för hon hittar inte rätt punkt att hoppa av ifrån & egentligen säger till Tubbe "hjäälp det här går aldrig" & vad gör Tubbe då? Jo såklart han stoppar för det är ju vad jag singnalerar honom fast ändå fattar jag inte det... Så jag druttar av! Hahaha, gjorde inte alls ont & allt gick i slowmotion & jag ramlade av över huvudet på honom. Efter detta kände jag att jag inte ville gå på den serien igen men tog hindret vi stoppade på iaf & sen hoppade jag de första hindrena igen, för att avsluta lite fint:) Är supernöjd med passet & har massa kvar att rida innan vi kan gå vidare från grundhoppningen. 

På eftermiddagen hann jag kolla lite på de andra som red dressyr för Cia & blev jättetaggad inför söndagen. De flesta var väldigt nöjda & av de ekipage jag känner till lite mer, såg det superbra ut! Vi alla åt en gemensam middag på kvällen & det var supergott. Efter hårt ridpass & massa frisk luft & skratt så smakar iof allt gott men här hade bibban gjort en kanonbra jobb. Blev så klart en sen kväll me massa hästskvaller & annat trevligt.

Vaknar på morgonen av att en häst sparkar under oss & känner direkt att jag är dösjuk:( Försöker sova vidare så gott det går men inget känns väldigt bra. Går sedan upp & äter frukost & trycker nån tablett & ändå känns dte inte bra.. Är precis på väg att ge upp & be Anki att rida Tubbe för Cia (hon har ju erbjudit sig några gånger då jag nämnt att jag mår kasst, hehe), när jag tänker "va fan, testa Annso!". Jag & Rydén rider ihop för Cia & vi skrittar fram hästarna ihop på stallplan innan vi kliver in i ridhuset. Denna dag är det ju mulet & inte problem med värmen iaf... Hinner trava hästarna lite innan Cia sätter igång oss. Cia tycker inte att Tubbe har problem med bjudningen, men fick höra efteråt av Anki som tränat mig, att jag red på honom bättre än nånsin, haha. Vi red skänkelvikningar i trav, halvt igenom & Tubbe kändes kanon här. Ibland tappar jag bjudningen men Cia bad mig rida rakt då några steg & sen fortsätta & det flöt jättefint! Dert var skönt att rida 2 & 2 för då kunde jag lägga in några skrittövergångar & ta ned pulsen lite, Svetten bara rann av sjuk-Annso men det kändes ok ändå. Galoppen dock har jag ju inte hittat honom riktigt, ibland har vi hamnat i en dragkamp. Anki har ju sagt att det bara att galoppera på & orka sitta men nu såg verkligen Cia när vi hamnade i den onda cirkeln. Det gör vi främst i vänster varv, där jag är megasvag. Nu bad hon mig komma in på en mindre volt runt henne där han inte kan ta stöd av vägg eller spår & lägga sig i min hand. På så sätt rider jag på bättre med mina ytterhjälper oxå. Till slut släppte allt & jag red sketabra! För i början när vi galopperade ropade Cia "sitt ned i sadel" & jag tänkte "jag försöker men det går ju inte", hahaha. Det jag påbörjade med, då jag tränade för Anna Björkman, knöt vi ihop detta pass. Kanoners! Cia vill jag nog träna för igen:)
 
Helt enkelt en superkul helg som tyvärr vart extra jobbig då jag inte var kry. Hoppas jag blir det snart för nu ska jag visst vara med i dressyrlaget för div III, haha. Nej nu ska jag ta & ringa ewe, kan ju inte bara vara häst hela tiden. Eller?

Puss & kram, skumbanan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0